Varusteissa on valinnanvaraa todella paljon. Ominaisuuksia ja hintoja löytyy laidasta laitaan. Kaikki valmistajat kehuvat kilvan omien tuotteidensa ominaisuuksia. Kokeneemmallakin motoristilla saattaa mennä valintoja tehdessä sormi suuhun. Puhumattakaan sitten, jos olet harrastuksen vasta aloittanut. Yritämme listata mahdollisimman kattavasti kaikkien varustetyyppien hyvät ja huonot puolet. Toivottavasti tästä on apua ostoksia tehdessä.
Ajovarusteiden kiinteät suojat vai erilliset suojat?
Mihin minä suojia tarvitsen? En ajatellut kaatua. Vanha totuus on, että motoristeja on kahdenlaisia: niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka tulevat kaatumaan. Lienet jossain elämäsi vaiheessa kaatunut polkupyörällä? Kuvittele sama asia, mutta vauhtia on kymmenen kertaa enemmän. Tai juokse niin lujaa kuin jaksat ja heittäydy pää edellä asfalttiin. Heittäydytkö mielummin suojavarusteissa vai shortseissa?
Kiinteiden suojien hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Vain yksi asu puettavana.
+ Nopea pukea.
+ Suojat eivät unohdu mihinkään.
Huonoa:
– Saattavat istua huonosti tai aiheuttaa hankaumia ihoon.
– Jos vaate on väärää kokoa, suojat voivat onnettomuustilanteessa liikkua pois paikoiltaan.
– Kaikissa ajotakeissa ei ole rinta- ja/tai selkäsuojaa vakiovarusteena.
Puettavien suojien hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Sinulla voi olla useampi ajotakki ja -housut eri keleille.
+ Ajovarusteet menevät pienempään tilaan, voit ottaa hellekeleille toisen (kevyemmän) ajoasun matkalle mukaan.
+ Suojapaidassa on rintapanssari.
Huonoa:
– Hitaammat pukea.
– Hankalat päivittäisessä käytössä, esimerkiksi työmatka-ajossa.
– Jos unohdat suojat välistä, joudut riisumaan kaikki varusteet ja aloittamaan pukeutumisen alusta.
Kovat vai pehmeät laukut?
Kuinka paljon kuljetuskapasiteettia on riittävä määrä? Sanotaan, että tyhjä tila pyrkii täyttymään. Mitä enemmän sinulla on tilaa, sitä enemmän otat tavaraa (ja kiloja) mukaan. Joku viisas on sanonut, että moottoripyörällä matkustettaessa jokaisella tavaralla tulisi olla vähintään kaksi eri käyttötarkoitusta. Esimerkiksi fleecetakkia voi käyttää väliasuna kylmällä kelillä ja tyynynä telttaillessa. Kuormaliina toimii ylimääräisen kuorman sitomiseen ja moottoripyörän vetämiseen pois ojasta.
Laitanko sitten alumiini-, muovi- vai kangaslaukut? Kaikissa on puolensa. Ja oma filosofiansa. Suurimmat erot taitavat tulla pakkaustekniikasta. Kovat laukut täytyy aina pakata täyteen. Jos ne jättää vajaaksi, lopputulos on sama kuin laittaisit tavarat pesukoneeseen. Pehmeitä laukkuja mietittäessä voit kysyä itseltäsi, oletko valmis rullaamaan kaikki vaatteesi pötköiksi, sullomaan ne kuivapussiin, vääntelemään kuivapussin banaanin muotoon ja sullomaan nämä kaikki kuivapussit yhteen suureen säkkiin. Pehmeitä laukkuja on useita erilaisia. Osa kiinnitetään pyörän omiin laukkurautoihin, toiset sijoitetaan istuimen päälle ja sidotaan kiinni pyörään. Ja kaikkea tältä väliltä.
Pehmeiden laukkujen hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Laukut vievät vähemmän tilaa varastossa ajokauden ulkopuolella.
+ Vahingon sattuessa laukut korjaa teipillä.
+ Nopeammat pakata.
+ Laukku on joustava.
Huonoa:
– Hitaammat kiinnittää pyörään.
– Kiinnityksiä voi joutua muuttamaan tai kiristelemään kesken matkan.
– Hankalampaa ottaa tavaroita kesken matkan.
– Voivat olla hankala pakata pyörästä irti ollessa.
– Osan pehmeistä laukuista voi joutua sijoittamaan takamatkustajan paikalle.
– Eivät ole satunnaiselle varkaalle mikään vastus.
Kovien laukkujen hyvät ja huonot puolet
Hyvää
+ Nopeammat kiinnittää pyörään.
+ Helpompi ottaa tavaroita kesken matkan.
+ Lukot estävät satunnaiset synkkämiehet (mutta eivät ammattilaista).
+ Laukkuja voi käyttää tuolina ja pöytänä.
+ Kova takalaukku toimii matkustajan selkänojana.
+ Hyvin paikkoja sponsoritarroille.
Huonoa:
– Laukkujen varastointi ajokauden ulkopuolella.
– Ei voi jättää vajaaksi, muuten tavarat pääsevät liikkumaan ja rikkoutumaan.
– Hitaammat pakata.
– Leventävät moottoripyörää, aiheuttavat turbulenssiä ja lisäävät polttoaineenkulutusta.
– Vahingon sattuessa laukut tarvitsevat lekaa ja hitsipilliä.
– Kaaduttaessa jalka voi jäädä puristuksiin laukun ja tien väliin.
Vaatteisiin laminoitu sadekalvo, irroitettava sadekalvo vai erillinen puettava sadeasu?
Irroitettava sadekalvo vai pukuun laminoitu sadekalvo vai puettava sadeasu? Gore-Tex, Air-Tex, SympaTex vai Mikä-Tex? Nahka vs kangas vertailu tämä ei ole. Meillä kun ei ole kokemusta nahka-asuista ajoasuina.
Sade tuo mukanaan kylmyyden. Sade masentaa. Sade ei ole mukavaa, varsinkaan kaatosade. Hyvillä varusteilla sadematkailusta saa siedettävää. Mutta olivat varusteet kuinka hyvät tahansa, koko päivän kestävä vesisade löytää lopulta tiensä käsiin, selkään ja edelleen haaroihin.
Irrotettavissa sadekalvoissa on hyvä huomioida, mihin kohtaan asukokonaisuutta sadekalvo tulee. Jos kalvo on alimmaisena ihoasi vasten, itse ajoasu pääsee kastumaan päältä. Sateen jälkeen ajoasu on läpimärkä ja ajoviima viilentää liiankin tehokkaasti. Läpikotaisin kastuneiden ajovarusteiden kuivatus ottaa yllättävän pitkän ajan
Asuasuissa, jossa sadekalvo on laminoitu ajoasun pintaan, on hyvä olla kunnolliset tuuletusräppänät, mielummin useampia, muuten vaate voi olla helteellä tukala. Ihminen kokee lämpötilat yksilöllisesti. Mikä toiselle on liian kuumaa tai kylmää, on toiselle sopivaa.
Erillisten sadevaatteiden hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Erikseen puettava sadeasu toimii myös ylimääräisenä vaatekertana.
+ Ajoasu säilyy kuivana.
Huonoa:
– Sateen sattuessa joudut pysähtyämään, kaivamaan sadeasun / sadeasut laukusta ja pukemaan ne.
– Sadeasun pukeminen, varsinkin housujen, kosteiden ajovarusteiden päälle on hidasta.
– Jatkuva sadevaatteiden pukeminen ja riisuminen on turhauttavaa.
Kalvollisten ajoasujen hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Sateen sattuessa voit vain jatkaa matkaa.
+ Laminoitu kalvo toimii ylimääräisenä eristekerroksena.
Huonoa:
– Ajoasu ei välttämättä ole yhtä hengittävä mitä vastaava kalvoton.
Irroitettavan sadekalvon hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Vievät vähemmän tilaa kuin erillinen sadeasu.
Huonoa:
– Irroitettava sadekalvo on hankalampi pukea mitä sadevaatteet.
– Kastuneiden ajovaatteiden kuivatus leiriolosuhteissa on hankalaa ja ottaa aikaa.